מבזק מס מספר 495 - 

ביטוח לאומי  25.4.2013

פטור מדמי ביטוח בגין הכנסה פסיבית עד 2007 – פס"ד רוברטס - 25.4.2013

ביום 9 באפריל 2013 דחה ביה"ד הארצי לעבודה (עב"ל 46003-06-11) את ערעורו של המוסד לביטוח לאומי (להלן – המל"ל) וקבע כי דיבידנד ששולם למר רוברטס (להלן – המבוטח) בשנת 2007 מחברה שבשליטתו פטור מדמי ביטוח, למרות שסכום הדיבידנד עלה על שכרו. זאת, למרות שטרם הגיע לגיל פרישה.

רקע עובדתי

  • תמצית עובדתית פורסמה במבזק מס מס' 405 מיום 23/6/2011.
  • סלע המחלוקת בין המבוטח למל"ל נסב סביב הסוגיה האם יש לחייב בדמי ביטוח דיבידנד ששולם למבוטח שטרם הגיע לגיל הפרישה "החדש", אך הוא מעל גיל 65 (הגיל שרשום בתקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי כגיל מירבי לחיוב לפי התקנה).
  • ביה"ד האזורי (ב"ל 14798-06-10) קיבל בשעתו את טיעוני המבוטח וקבע שאין לחייבו בדמי ביטוח בגין הדיבידנד למרות שלא הגיע לגיל הפרישה החדש.
  • לדעת ביה"ד ראוי היה להתאים את נוסח תקנה 15 לשינוי החקיקתי בחוק גיל פרישה, לאור סעיף 1(א) לחוק יסוד משק המדינה, לפיו: "מיסים, מילוות חובה ותשלומי חובה אחרים לא יוטלו, ושיעוריהם לא ישונו, אלא בחוק או על פיו; הוא הדין לגבי אגרות". כלומר, התאמה זו יכולה להיעשות בחקיקה בלבד, ולא על ידי פרשנות.

החלטת ביה"ד הארצי

ביה"ד אישר את החלטת ביה"ד האזורי והוסיף:

  • אין חולק כי חובת תשלום דמי הביטוח נקבעה בחוק. החוק מסמיך את השר להתקין תקנות למקרים מיוחדים. מכוח הסמכה זו נחקקו תקנות הביטוח הלאומי, לרבות תקנה 15.
  • מנוסח תקנה 15 עולה כי התקנה צמצמה את הגיל המירבי ל-65 שנה בלבד, מכוח הסמכות המוקנית למתקין התקנות מכוח סעיף 371(א) לחוק. "פרשנות זו עולה בקנה אחד עם תכלית חוק הביטוח הלאומי, שהרי קיימים מקרים שבהם מבקש המוסד, או מבקשת המדינה, להחיל הסדרי תשלום חריגים בהגיע מבוטחים לגיל מסוים או בהתקיים תנאים אחרים…"
  • ביה"ד אינו מקבל את פרשנות המל"ל, לפיה בכל פעם שמצוינות בחוק הביטוח הלאומי התיבות "גיל 65", יש בהכרח לפרשן כאילו הכוונה לגיל פרישה (ביה"ד מוסיף שאם הפרשנות נועדה להיטיב עם המבוטח יש מקום לקבוע אחרת, אך אין הדבר בנסיבות המקרה דנן).
  • ביה"ד גם דחה את טענת המל"ל, לפיה תיקון חוק הביטוח הלאומי נעשה במסגרת חוק ההסדרים ולכן לא ניתן היה לתקן את התקנות, משום שהדרך לתיקון התקנות פשוטה מדרך של תיקון החוק.

לפיכך, מבוטחים שהיו בשנים 2004-2007 בין הגילאים 65 ועד גיל הפרישה החדש, ייתכן וזכאים להחזרי דמי ביטוח ששולמו על הכנסותיהם הפסיביות.

 

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח (גלרט), למר חיים חיטמן ולרו"ח (משפטן) ישי כהן ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה